Wednesday, January 6, 2010

Lesson 1:Roti Telur.

Situasi biasa setiap pagi di Malaysia....

8:30pg,RESTORAN INDAH PERMAI

Abu:"Mamak!Roti Telur 'double',kasik banjir punye...kopi kaw 'se'...Ha,Ali,ko nk mkn ape,ari ni aku blanje..."
Ali:"Saye pun roti
telur gak,tapi satu sudah la"
Mamak:"Aiyoo..'Incik' Ali,satu ja? u ade diet ka?"
Ali:"Hahaha,x de r..ha,teh tarik satu.."
Mamak:"Wokeh!"


Kemudian,apabile order tibe di dapur penebar roti,mule lah adegan yg pnuh berahi...roti itu di tebar di atas meja pnebar,kmudian telur yg bru saja tibe dari pembekal berdekatan dipecahkan,dan disapu-sapu dek si penebar roti di atas roti yg ditebar.Kmudian roti dilipat-lipat lalu disemadikan di atas kuali...apabila roti sudah di masak,di tepuk pule si pnebar tadi dan diletakkan di atas pinggan dan dihidangkn kepada Ali dan Abu bersama dgn kari ikan...Dgn penuh berselera,kedue-duenye menyuapkn roti telur yg masih berasap di dalam mulut masing2...bahagienye mereke melahap sarapan pagi mereke...semuenye nmpak lancar sahaje...

TAPI...

sedar x kite,di mane salahnye?

baru2 ni aku brase bosan ddk di rumah,ye r,cuti lame la katekn,hehehehe.Dsebabkn tu aku mngambil kputusan utk mlawat rumah seorg guru agame,beliau sbenarnye tidak lah asing bg kluarge aku,sbb beliau dah bnyk mmbantu kluarge aku...jd,apabile dah lme berbual,timbul lah topik roti telur ni.Guru agame ni tnye kat aku,"Kalau kamu pergi restoran,kamu mkn x roti telur?"..."Jarang r pak,sye biasenye order roti canai je,sye x brape minat roti telur...kdng2 ade la...nape pak?",kmudian,guru agame td pun cakap.."Sbenarnye,kite x bleh mkn roti telur..."

?!!!

Aku sbnrnye brase pelik,tp selepas dijelaskn,aku mule paham...

Kite berbalik pd cerite Ali n Abu td...Ye,smuenye biase je,sehinggelah tibe di adegan mamak kat dapur tu pecahkn telur ke atas roti...ade beberape sebab knape kite x leh mkn roti telur base on situasi tu.
  1. Telur tu x bersih.Cube byngkn,telur tu kluar dari dubur ayam kn?Ya,telur tu bkn najis,tp kite sendiri tahu kn keadaan dubur ayam yg x bersih,jd x mustahil najis ayam tu akan melekat pada telur ayam td.
  2. Kmudian tngn mamak tu sendiri x bersih.Cube byngkn,die dah pgang telur ayam yg kotor tu,lpas tu die gune tngn yg same utk sapu isi telur td kat atas roti.Lepas tu ,dgn x basuh tngnnye,mamak tu akan masak lak roti laen.KONFEM...kotor roti yg kite mkn...
Jadi,bagaimane? btulkah roti canai atau ape2 roti yg slame ni kite mkn x bersih? Ade kah bnar kite dah mkn 'najis ayam'? iyarkkk!!! Mule2 aku pun mcm x percaye...tp lpas dah bawak citer ni kat beberape org ustaz n imam,mereke pun sependapat,n mereka jugak kate yg mereke pun x prasan bnde ni...jd betul lah najis?

Sbenarnye bile pikir2 blik,sume ni brgntung pd sumber telur td,n bagaimane telur tu diuruskan oleh premis yg mngguneknnye...so klu korng konfem yg tukang masak tu gune telur yg bersih,mkn la,aku x halang,tp aku pun x galakkn...sbb aku pun dah x brani nk mkn roti telur,hehehehe... Mmg kite bleh ckp.."Arghh,redha je...",tp korg nk ke mkn najis ayam? so lu pikir la sendiri...





8.43pg,RESTORAN INDAH PERMAI
Ali:"Sedap gak roti telur ni,nyesal aku mintak satu"
Abu:"Tu r ko...diet lg,laen kali order je 2-3,aku x kesah r...Mmg roti telur ni sedap!"
Ali:"Tu r..aku mintak lh eh? MAMAK ROTI TELUR SATU LAGI KASIK TAMBAH!!"
;p

No comments:

Post a Comment