Friday, June 24, 2011

Kahwin tu pada aku....


Salam...


Dah lame dah x update blog ni....Ape kn daya....Ni lah nasib perantau...x semudah hidup di negara sendiri....nak dpt internet pun payah gile...

Post ari ni aku tulis utk sorg kenalan lama yg baru2 ni ditimpa satu permasalahan dalam hidup dia...myb dia x baca blog ni, tp suka aku nk kongsi kn dengan sume terutamanya mereka yg sebaya dgn aku...di mana persoalan tentang alam perkahwinan ni dah macam satu lauk makanan tengah hari setiap hari....

serius..dkat sini bleyh kate tiap2 ari..mesti je ade org bincang topik kahwin2 ni..

Aku pun sebenarnya x pasti...Adakah sebab kitorg duduk kat mesir ni, mmg biase dgn cerita student yg kahwin awal...atau pun mmg sume remaja sebaya kitorg dekat UK ke, Malaysia ke...mmg dah start cerita bab2 kahwin ni...

So back to story...baru2 ni...ade sorg mmber aku ni die post kat FB die yg die dah takut nak kahwin...aku pelik gak r,nape die takut? die pun blum kahwin lg...bile aku tnye die...die ckp takut...

Jadi ape yg aku nk kongsi kat sini sebenarnya ape yg aku blajar dkat sini la...sebenarnya kahwin tu ibadah...jadi x perlu ada yg terluke atau takut dlm melakukn ibadah...betul, myb ade yg takut dan risau bila mana cerita pasal kahwin ni, sebab kite bercerita tentang perkongsian hidup, perkongsian selera, about responsibilities n about abilities yg myb sngt bercanggah dlm kehidupan harian kite..pendek kate sngt lari drpd normalisasi kite..So ape yg kite kene buat ialah bersedia...bersedia menerima dan memberi...itu ringkas nya lah...bak kate senior aku, "Perkahwinan itu mudah, tp ia bukannye perkara utk di 'permudah-mudahkn'"...


Org kahwn akan berkongsi hidup...
Bak kata org dulu2, Sehidup Semati...
Myb bleyh berkongsi hobi???

Klu mmber2 aku kat sini dok cerite pasal kahwin..slalu aku pikir dlm kpale otak aku..." aku ni dah ready ke nk kahwin? dah ready ke nk tanggung anak dara org? dah cukup ke duit? cukup sihat ke nk tunaikn tanggungjwb? cukup kuat ke nk protect org lain? dah cukup ke ilmu nk bimbing n didik satu family?"...so sebenarnye aku sedar sumthing...walaupun org slalu tnye aku pasal masalah kapel n kahwin, actully aku pun x ready lg...so klu org tnye, yg aku share ialah ape yg aku tau dan ape pendapat aku je....

Dah ready nk menerima akad???
Ckp pasal ready, smpai nk trime akad pun kite akan ckp x ready...
So ape sbnrnye yg aku mksdkn dgn ready kat sini???

Cakap pasal kapel kn...dulu aku sendiri pun pernah gak merasai adenye gf...tp bile aku pikir blik, sebenarnya ape yg aku buat tu salah, myb dlm berkapel tu, ape yg kite nmpak indah...tp sebnarnye hakikatnye kite silap...aku silap...at the end, aku sedar..aku one step closer to be someone yg zalim, yg menarik org laen sama dlm dosa yg aku buat...huh...sebenarnya aku malu dan berat nk tulis bnde ni...tp mngkin bleyh d jdkn modal pemikiran bg mereka yg berjinak2 dgn istilah kapel2 ni.....klu org tnye aku...sbnrnye sngt bnyk keburukan kapel yg aku bleyh bagi berserte huraian nye skali....

So back to main point td... andai kate ade yg rase risau dgn perkahwinan...myb risau dpt pasangan yg x sesuai dgn die...ape yg aku bleyh ckp, klu kite nk dpt kn pasangan yg baik...kite sndiri kene jd baik dulu...dats y...aku ckp...kite kene ready...so the key word yg aku baru blajar tntng kahwin ni..READY...

Myb ade junior2 aku yg bace blog ni..so pesanan aku..walaupun korg masih lg dlm alam skolah mnngh(klu skolah rendah tu melampau r) terutamanye di pnghujung alam persekolahan...maka x salah korg persiap diri korg dan fikirkn pasal masa depan korg..yg mana salah satu bnde yg menjadi masa depan korg ialah isu kahwin... dan aku cakap skali lagi..FIKIR kn bukan berangan ye,hehehe...Fikir dan rancangkn perjalann hidup anda sebaik nya...Orang yg GAGAL MERANCANG adelah org yg MERANCANG untuk GAGAL....

Aku ingt lagi mase form 3...ustazah aku slalu pesan...pasal bab2 kahwin ni...dulu aku rase cam pelik pun ade...sbb cam awal sngt crite pasal kahwin...skarg baru aku sedar dan stuju dgn care beliau.....actully die nk aku prepare dr awal...syukur dpt ustazah yg concern camtu...

So kwn2...get READY...hehehe...



-preparing-

3 comments: