Friday, May 27, 2011

Palestina Intifada




Salam...


Pertama-tamenye, aku nk minta maaf pd beberapa org tetamu blog ni yg dok suro aku update blog ni...tp smpai la ni,x update2 pun, maklum la,skarg sibuk, lgpun baru pindah rumah, mane nye ade mase nk update, mujur mmber2 aku kasik pinjam broadband...hari ni pun aku curik time main futsal ngan mmber2 aku, sbb nk update blog ni,hehehe....

Ok... so ape nye pasal intifada sume ni???

Apsal tibe2 aku sebut pasal Palestin dan semangat perjuangan sume ni???

Ok, 1st nk gtau, aku bukan la nk menanam apa2 propaganda atau semangat perang dlm setiap pembaca blog ni, cume baru2 ni, kat mesir...kisah perjuangan Palestin sering kedngaran d udara...mana2 pergi pun Palestin....lagi2 lepas kempen "Palestina Intifada" yg diadakan baru2 ni, yg akhirnya mengumpulkan berjuta golongan intelektual dari kalngan remaja dan pelajar mesir dari kumpulan minda kelas pertama...d sempadan palestin, dan mereka ingin membuka pintu besi yg memisahkn rakyat Palestin dengan dunia luar.... Segalanya atas dasar ukhuwah sesama Islam...

Aku x nak cerita lebih mengenai perkara2 begini, sebab nya aku risau kalau post ni di salah ertikn dan aku akan di labelkan sebagai racist or sumthing..lebih teruk klu org pikir aku ni pengebom kamikaze...phew...aku student lg, at least biar la aku suap mak aku ngan gaji pertama aku sbelum aku end up somewhere like kurungan bwh tanah untk perkara2 ni...so...biar la cerita palestin ni aku stop sini, aku share sumthing laen...

So..ape bnde yg aku nk crite sbnrnye???

Bile aku follow kempen ni,actully aku sbnrnye learn sumthing...bnde yg aku nk highlight kn...UKHUWAH...ataupun persaudaraan....kempen ni sbnrnye mnyedarkn aku..."mana pergi nya smngt persaudaraan kita?"..kite seringkali ckp, kite syg mmber kite,kite akan protect die...kite akan sentiase support die...but at the time bile sahabat or mmber tu tngh down n sngt2 memerlukn kite, kite blah camtu je, dngan bongkak kite berlalu pergi tanpe sepatah kata...tinggal die terkapai-kapai....n then bile org laen tnye.."apsal ko tnggl je doe mmber ko tu sorg2?"...kite akan ckp.." alaa aku bkn ape,aku pun ade life aku gak"

'Aku pun ade life aku gak???'

Maka life ape yg kite mksdkn time tu???

pernah x dgr satu ayat hadith drpd Rasulullah S.A.W.

“Tidak beriman seorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri.”

Sahih Al-Bukhari: 12


So rasenye jelas makne hadis ni bahawe nabi ajar kita utk sygkn sahabat2 kita...bkn nye tinggalkn mereka...bkn nye rapat bile ade keperluan, namun berjauhan bile tiada lagi kegunaan...

Sahabat Bukannye Pampers Pakai Buang.


Tapi hari ni kite saksikan bagaimana senario yg aku katekn td berlaku, sadis nye...knape sume ni berlaku?so aku assume kite sume ni yg terdiri drpd generasi cyber actully telah di jauhkan dengan erti kasih itu sendiri...so bile tiade kasih, maka tiade la setie, bile tiade setie, tiada la istilah setiekawan....aku amik contoh mudah...

orang zaman dulu...klu jumpe, mane ade hp, mne ade laptop ape tah lg internet,skype, fb n sbagainye...klu nk jumpe..tulis surat..klu nk sembang jumpe face-to-face kat warung ke, surau ke...dari situ sbnrnye terjalin satu hubungan yg positif, kerana mereka berjumpe, dan nk jumpe tu bkn nye mudah,kene setting waktu, kene timing betul, so diorg akan hargai stiap detik perjumpaan tu...

Compared to kita, generasi baru ni....klu nk ckp, tekan je no kat phone...klu x,bleyh je skype,ym...mls sket...text msg sudeh...skarg ni da ade bbm,lg canggih! wasApp pun jalaannn~.. nk jumpe? VidCam ade...setel....ckp face-2-face gak...tp kn, bile aku pikir2 blik...x same jumpe dlm dunie maya ni dgn jumpe scare live....jumpe scare live sbnrnye lebih mendorong kita dalam menjalinkn hubungan yg lebih sihat...

so which one u prefer???

Tapi ni contoh yg simple je la...bnyk je care lg bagaimana kite sbnrnye telah dibutakan oleh modenisasi dlm mencari erti sebenar kasih dan sahabat...tp x leh nk crite skarg ni....mmber aku nk gune internet,heheheh...

Alang2 ckp pasal palestin ni gak, nk tambah sket r...sbelum ni kite confuse kn nk boikot ke x barangan yahudi??? sbb sbnrnye kite macam dah terperangkap ngan barangan product yahudi tu...so mudah kate la kn..klu rase nye ssh nk boikot...kite try slow2 sgn care reduce dulu penggunaan barangan yahudi ni...ingt, stiap sen yg kite sumbang ke dalam tabung mereka..mereka gune sbagai peluru utk tembak saudara kite d palestin...

BOIKOTLAH BARANGAN YAHUDI

so far x de lg orang mati sbb x mkn product yahudi ni...so camne???


(p/s: aku tulis blog ni dlm mase 3 hari yg berbeza..so klu ter-confuse ngan point yg aku cube huraikn...sori bbnyk)


time kaseh,salam....







-pancit-








No comments:

Post a Comment