Sunday, May 8, 2011

Duit


Salam...


Hari ni x bnyk yg aku nk kongsikn kat sini...myb sbb mood aku x brape baek, so x suke kot nk dilepaskn di sini dan tempiaskn pd pembaca...nape aku bad mood? snng je jwpn aku..."DUIT"...
satu bnde yg aku sngt x puas hati pd duit dan ingin aku tulis kat sini ialah, ia sering menjadi barrier bagi kasih sayang antara manusia...ade yg putus sahabat kerana wang ade gak yg putus saudara, bercerai berai antare kluarge...ade yg mati kerane wang..ade yg berbunuh kerana wang...
Ade yg sanggup berbunuh kerana wang...
tak ingt syurga neraka ke apa?

Pelik kn? tp itu la yg terjadi bile minda manusia di kuasai pemikiran materialistik yg akhirnye membutakn mata mereka dlm membuat pilihan sama ada wang atau kasih sayang... Jelas skali di sini Yahudi dan Sekutunye telah berjaya dlm memperjuangkan agenda yg di bawa selepas Perang Dunia dahulu...
Manusia, seringkali buta kerana harta dunia...
wang antaranya...

Ape kaitan ngan diorg plak?

Nape slame ni kite sanggup bermatian kerana sehelai kertas yg mempunyai note2 dan angka2 yg bervariasi? sbb kite sangkakn ianya mempunyai nilai yg sngt tinggi, makin bnyk angka sifar di blakang nye, makin tinggi la nilai nye... tp tahu x kita...sebenarnya kertas tu x de nilai pun..ape yg bernilai dari segi material di sini sebenarnya EMAS2 yg kita hantar kat bank dunia di Britain sana sbagai ganti kpd kertas2 biasa ni...nk wat camne kn, kite mmg dah lama terperangkap ngan tipu helah mereka...x perlu la aku ceritakn sngt pasal mereka...lotih!!!

So ape patut kite buat? Nak tuntut blik emas tu x bleyh..nak buang duit yg kite ade? Gile ke hape...

Aku x suro korg buang duit yg ade... even aku sndiri pun sngt perlukn wang skarg... n kite pun mmg dah lame terperangkap ngan tipu helah wang kertas ni...nk kluar dr perangakap ni sngt la ssh n perlukn pengorbanan sesebuah negare...YA! sebuah negara..bkn seorg rakyat...cume situasi aku skarg ni je yg buat kn aku sbnrnye sket frust dgn segenap insan yg sanggup tngglkn insan yg laen kerane wang...ape ptut kite buat? sbagai insan biase...mmg btul, nak x nak...wang mmg penting dlm hidup,tp ingt r, wang bkn elemen utama yg sngt pnting utk hidup...so jgn la kerane wang, kite tngglkn sahabat2, putuskn hubungan, khianat dan sbagainye...


So ade sesetngh org mmg dah set dlm life die...klu ade wang konfem bahagia,klu x de wang,x bahagia... Orang kaya sentiase Hepi,Orang miskin x... klu ade org yg fikir camni kn,sori to say...but pd aku org camni,pemikiran die KUNO,klu tngok TV ke,atau wayang ke...biasanye pemikiran camni di zahirkn mase zaman2 atok nenek kite dulu je...cume skarg ni maseh ade segenap insan yg cam aku ckp td,berfikiran kuno,masih mngamalkn prinsip camni...pelik...

Slalu gak aku jumpe org bnyk duit, tp bile g pasar, org mintak sedekah, bkn nye d hulurkn duit, tp d maki, d hina nye org miskin tu ,manusia jenis apakah??? layak ke d gelar manusia?

Ingatlah, sbenarnye mereka juga punya sebahagian hak dr genggaman kita

See... duit sring kali d pertikaikn...n antare tajuk yg smpai bile pun x habis d perdebatkn...sngt2 membosankn...

Tiada lg ke org kaya seperti shabat nabi dahulu...seperti Saidina Uthman..sperti Abdul Rahman..

Aku yakin..maseh rmai lg org yg bnyk duit..tp berhati mulia...ade duit..tp duit tu die gunekn pd tempat yg btul...di tunaikn segale tanggungjawab nye..d sedekahkn sebahagiannye...Aku sngt yakin maseh ade kerana aku pernah jumpe...cume aku sikit kecewa,kerana walaupun golongan camni rmai...but lg ramai golongan yg aku dok crite dr awal td...

Fikir2 kn la sahabat...post ni aku tujukn utk sume n diri aku sndiri...supaya kite fikir...
Betulkn wang itu segalanya?
Sejauh mana pentingnya wang?
Perlu ke gadaikn kasih syg, sahabat, saudara hnye kerana wang???

Dan ingtlah...bile mana wang kite, kite salah laburkn...setiap sen akan menjadi tande tnye d akhirat kelak....






-sket frust-

No comments:

Post a Comment