Friday, May 6, 2011

Stress ke??? B)

Salam...


Ape yg korg buat kalau korg stress or tertekan? Adakah korg akan pg carik mmber2? ataupun pergi ngadu kat bf/gf korg? Pengalaman aku sbagai kaunselor x bertauliah sbenarnya membuka mate aku pasal segenap tingkah laku manusia bile mereka stress atau berase marah...so post aku kali ni sebenarnye nk kongsi ilmu aku yg sikit ni mengenai stress.....

Stress dan Student...

Hehe...sbagai student, mmg biase r stress tu akan ade kn... but kite kene ingt gak... sbagai studnt, sbnarnye sume bnde kite tngh blajar, n tahap stress seorg plajar sbenar nye masih lg rendah,compared to org yg dah bekerja, berumah tangga atau pun mempunyai tanggungjawab yg lebih besar...so, blajar lah menangani stress dr skarg..sbb kelak, kite tahu bagaimana nk tenangkn diri bile tertekan...

Knape diorg stress?

Banyak perkara sebenarnya yg sering mendatangkn stress kpd studnt cam kite ni, baik daripada tekanan pelajaran, pergaulan sosial, wang(bagi yg kurang pendapatan), couple(bg yg ade) n pelbagai lg...n antare sebab yg pling biasa aku slalu jumpe mase kat skolah dulu...salah paham antare rakan sebaye...yg akhirnye mnimbulkn perasaan marah dan mngakibatkn stress....so bleyh la kot klu aku ckp stress n marah ni ade link...study? yup...ni mmg x leh lari r...sume org rase stress pasal study...wang? ni lg la x yah citer...bile da masuk University,lg2 jauh dr mak ayah, baru aku paham,nape ade yg memilih jln gelap hanye kerane wang...tp berdoa la kite supaya x tergolong dlm golongan yg bgitu....kapel? so far aku rase aku mule faham,nape dlm agama Islam, ikhtilat(pergaulan boys n gurls) tu ditekan kn...x perlu r nk citer pasal dating, kluar ber-2 tu haram, sbb bnde2 ni mmg dah nyata...so ape lg buruknye kapel ni? ianya juga mndtgkn stress...x caye? kapel la...tngok r nnt...hehehe...yg laen2 tu rasenye elok la fikir sendiri ye...

Ape yg mereka buat ketika mereka stress?

Biase sngt klu org tngh bengang(x kesah r pasal ape pun) diorg ckp.." Eeeeeee!!! aku rase cam nk pukul je bdk tu!!!", " Nanti ade yg makan KAKI ni kang!", x kurang gak camni.."F**k off r!!!!".... n bnyk lg perkataan yg aku rase x sesuai utk aku lampirkn dlm blog aku ni...(x suke kot)...so senang kate,ade sesetngh org klu marah, dia akan memaki hamun..tp silap nye,nape perlu makin hamun kat org yg x de kaitan, kdg2 aku tngh jln biase2 je, tibe2 dgr org maki kat aku,so tnye blik..pehal ko maki aku ni? die ckp...x d r,bkn maki ko,aku marah kat si polan tu... heh?attitude ape kah ini??? bile suro ckp camtu kat org yg spatutnye die maki....x nk pulok...hmm...

Slaen tu ade gak manusia yg bile stress, die lpas kn dgn care yg laen...ade yg menjerit, menyanyi, dgr lagu, ddk sorg2, ade yang pukul barang(vandalisme nih!),pukul orang pun ade...O.O... ade yg ngadu kat mmber....yang care sihat pun ade aku pnah jumpe gak..care sihat? camne tu? haa...bile die marah, die bersukan , die berjoging...camni la bagus...tp ape2 care pun, org lepas kn stress,pada aku,mmg bleyh trime, sebab kite pun manusia biase kan, slalu lupe dan ade masenye kita perlukan semangat dari manusia laen... dan scare jujur nye,ape yg aku tulis kat sini,aku sendiri pun pernah buat...

Bkn nye ape, hidup ni klu tiade masalah, bukan hidup namenye...

Itu lah nameye dugaan ataupun cabaran... elemen sebegini, iaitu dugaan dan stress ni sbnrnye penting dlm membentuk diri kita menjadi lebih matang dan berfikiran jauh...

Namun... dalam mempelajari 'subjek' kehidupan ni...ade gak yg memilih untuk lari dari masalah atau stress yg d hadapi ni...giv up...bunuh diri..itu la pnyelesaian yg d pilih...

Bijak kah mereka yg memilih utk lari daripada masalah???

Bagaimana nak menghadapi rase tertekan ni?

So mase skolah menengah dulu kn...aku x brani ckp aku ni bdk baik...name je penolong ketua pngawas...tp haru-biru...bnyk gak prob yg aku buat, alasan aku mudah je...STRESS... so aku dah try dah majoriti cara2 yg aku bgtau kat atas td.. n ternyata x de satu pun yg btul2 menghilangkn tekanan yg aku rase, slalu gak aku post kn rase bengang aku kat FB atau kat Blog ni,tp effect nye hanya sekejap je, ternyata aku cume puas sbb dpt lpas geram, tp stress ttp ade sbb prob x setel2 gak...bgtau mmber, yes! pd mulenye mmg ade positifnye,but kite kene ingt, mmber tu manusia gak,ade mase nye diorg stress gak...so ape aku buat? aku bersyukur sngt..bila hati ni tibe2 tergerak nk bertanya pd ustazah2 aku...so diorg ckp klu marah atau tertekan,buat bnde2 ni...
  • pergi ke taman,atau kawasan2 yg lapang n cantik....kosongkn minda n nikmati r keindahan alam yg Allah ciptakan ni, jadi lah 'Orang-orang yang berfikir'.
  • ambil wuduk...
  • Marah...klu marah ketika berdiri,segera duduk...klu x hilang lg perasaan marah,duduk dkat atas lantai/tanah....klu rase marah lg,baring....
  • bace Al-Quran,fahami maksudnye..
  • Solat
Seriously...care ni sume berkesan...n mase kat skolah asrama dulukn,kdng2 aku pun x buat gak ape yg ustazah pesan(myb waktu tu aku da gile2 giv up), so aku dok surau, aku muhasabah diri...n alhamdulillah, so far care ni pun berkesan....

So klu ade yg membaca blog ni, aku sbnrnye nk bgtau korg..klu korg bace blik penyelesaian yg ustazah aku bg tu...sbnrnye, ape2 masalah pun...korg bleyh gunekn care yg same...insyaAllah..berkesan...

Konklusinye..klu ade masalah,care terbaik....dekatkn diri dgn Allah dan jgn giv up ngan rahmat-Nya....Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani...

Wallahualam...







-tawakal-

6 comments:

  1. Kalau stress? Tumbuk teddy bear. Guling2 atas lantai. Main kucing. Tido. Nangis <<Sesuai untuk perempuan sahaja, jgn jadi Fahri Ayat2 Cinta. Kalau dah stres kdg2 xigt dunia. Lagipun, pompuan ni susah sket, ada cuti2 muslimah. Nak pegi taman, kat KD ni mane la ade yg lawa2.

    Haha. Tu jelah. Saje2 je nak menyibuk kt belog org lain (pdhl knl pon x). Sbnrnya aq cume b'minat kt gmbr profile tu. Kat mane tu? Nmpk mcm 1 tmpt dlm game yg aq main. Boleh ke terjun dr situ?

    ReplyDelete
  2. Hehe..sape ye? Tnggl kat KD area mne ni? NI gmbr kat Kubu Salahuddin Al-Ayubi kat Iskandariah,Mesir,salah satu kubu yg berjaya d tawan beliau mase perang dulu...bleyh terjun,tp konfem patah riuk r,tinggi tu..

    ReplyDelete
  3. ambil wuduk helps alot kot.well at least to me lah hehe
    rasa tenang je :)

    ReplyDelete
  4. Dats great! another thing about wudhu kn...org ckp, klu wuduk x perlu mandi...sbb d kire lg bersih...ape pandangan???

    ReplyDelete
  5. Seksyen 6. Dkt dgn sekolah rendah S6. Ade pdg kat situ, luas tp xcantik sbb ade byk kaca + mat-mat yg sdg berjoli dgn makwe2 dorg. Dlu adela jgk jln2 kt pdg tu mse kecik2, tp skrg dh mls sbb ada byk anjing yg selalu exercise kt situ.

    Bes betul yer, study overseas. Leh pegi melancong lg. Gune duit sndiri ke biasiswa? Lelaki senang ar, nk pegi jauh sket pun xdela risau sgt.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah..tu sume rezeki le...hmm...duit sendiri je,x layak dpt bantuan biasiswa...

    ReplyDelete