Monday, May 9, 2011

LIFE=RISK

Salam...


Malam semalam,aku ade post status baru kat group fb aku, bunyik die lebih kurang camni..

'if you've never failed you've never lived''

Aku post status ni lpas aku usha wall group aku yg laen, satu video motivation...last2 video tu, narator die sebut la ayat yg aku tulis ni...Lepas aku post status ni, pg td..mmber aku comment camni...

"Adakah manusia menganggap mereka akan dibiarkan (begitu sahaja) mengatakan:"Kami telah beriman",sedangkan mereka belum diuji lagi. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka maka sesunguhnya Allah mengetahui mereka yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui mereka yang berdusta"~Al-Ankabut(2-3)


Alhamdulillah...

Sebenarnya commnt die ni membuka mata aku tentang perangai kita dan aku sendiri sebenarnya yang seringkali giv up dengan rahmat Allah...

Kadang2 kite berdoa..
untuk jd orang yg baik...kita berdoa untuk menjadi hamba yang soleh...menjadi pejuang fisabilillah...menjadi anak yang baik...student yang rajin dan patuh cakap cikgu/lecture...kwn yg membimbing atau myb ade jugak yg berdoa untuk jd pemimpin yg berpegang pd jalan Allah...

Lepas kita berdoa, kite akan berazam untuk berubah menjadi ape yg kita inginkn, kita mmg btul2 berusaha...tp bile tngah proses 'mencuba' inilah, ade antare kite yg di timpe ngan pelbagai ujian, ujian yg kadang2 'luar biasa'...yg akhirnye membuatkn kite giv up utk berubah utk menjadi lebih baek...so kita pun cakap..

"Alaa...bile aku nk jd baek je,mmber ajak buat jahat, bile nk jd baek je, ade je masalah dtg, aku tolong org,aku kene blik..klu camtu, baek x yah jd baek..biar je la aku camni,kn snng!!!"

So, korg cube renungkan balik ayat dari surah Al-Ankabut td...n cube faham makne nye...aku yakin korg akan faham...sbenarnye bile mane kite cube jd baek, maka kite akan di uji oleh Allah, dan sebenarnya ujian dari Allah ni jugak lah, yg menentukan, sama ada kite benar2 nak berubah ataupun tidak...

Sebagai studnt,kadang2 tngh study mmber mintak tolong..
Kite tlg die,last2 kita x dpt study, n then fail...
X pun, kite dah berusaha keras, blajar macam nk gile...fail gak...
Fail exam tu juga ujian dari Allah...x rase ke ade sumthing better Allah nk bg kite??

Klu kite benar2 nak berubah...apabila dtg nye ujian sehebat mane pun, kita bleyh hadapinya, but sebaliknya klu kite hanya bercakap kosong sahaja... Tp AWAS, pd siapa pula kita minta pertolongan? maka simple je kat sini sebenar nya...Allah yang turunkan ujian, maka pada Allah jua lah kita miminta pertolongan, sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana...

Hairannye,manusia hari ini lebih prefer mendapatkn bantuan
daripada Tok pawang dan Bomoh untuk setelkan ujian yg menimpa
daripada meminta sendiri bantuan daripada Allah...
Err...betul ke kite dah moden???

Banyak lg sebenarnya kita bleyh blajar dari ayat2 tu...cume aku ni bkn la orang yg tinggi ilmu agamanye, masih lagi belajar dan memahami, so cume yg simple thing je aku bleyh clarify kn kat korg...But ingt la, bile mane Allah turunkan ujian buat kite...sebenarnya Allah kasihkn kite.. dan ujian itu salah satu cara untuk mendekatkn diri kite kpd Nya...kite akan ketahui Hanye apabile kite benar2 berfikir...

Kadang2 aku terfikir, bila mana Allah turunkan ujian pada kita,
sebenarnya Dia sedang memakbulkan doa kite..
kite doa nak jd baek,make dtg la ujian utk jadi org yg baek...
Tidak kah begitu??

Fikir2 kn...Hidup ni mmg sentiasa ade risiko,ade ujian...kerana itulah hidup...Life=Risk...jangan giv up dlm ujian yg mendatang, n jangan juga gentar dlm menempuh ujian hidup...so based on ape yg aku ckp td...ujian itu sebenarnya dtg drpada Allah...maka kpd Nya lah kite berserah...insyaAllah....





-Berfikir-

No comments:

Post a Comment